Numery

Kronos63
4/2022
LEKCJA ŁACINY
projekt okładki:
Ferdinand Knab

Powody, dla których nie powinniśmy opuszczać lekcji greki czy łaciny, podają polscy filologowie – Tadeusz Zieliński, Tadeusz Sinko, Gustaw Przychocki, Juliusz Domański, Tadeusz Kubiak i wielu innych. Zieliński i Sinko nawiązują do piękna i prostoty języków klasycznych, Przychocki zastanawia się, czy człowiek współczesny w ogóle dojrzał do podjęcia dziedzictwa Starożytnych, Domański i Kubiak przypominają, że jeszcze w XIX wieku łacina stanowiła drugi, obok ojczystego, język, którym posługiwano się w Europie zachodniej. Polacy rozmawiali po łacinie nie tylko z cudzoziemcami, ale także między sobą, w kontaktach towarzyskich i kulturalnych. Pierwsi poeci polscy, Jan Kochanowski czy Klemens Janicki, nawiązywali w swoich wierszach do tradycji łacińskiej (Janicki pisał wyłącznie po łacinie).
Bez ponownego przyswojenia obu języków „martwych” staną się one martwe naprawdę i nieodróżnialne od dziedzictwa Majów czy Azteków, my zaś bez nich – przestrzega dziewiętnastowieczny homme de lettres Matthew Arnold, a także dwudziestowieczni poeci T.S. Eliot i W.H. Auden – barbarzyńcami bez historycznej przynależności.






Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

2022
Kronos 4 (63)/2022LEKCJA ŁACINY
Kronos 3 (62)/2022LEWICA HEGLOWSKA
Kronos 2 (61)/2022FILOZOFIA TANTRYZMU
Kronos 1 (60)/2022PŁATONOW
2021
Kronos 4 (59)/2021HINDUSI
Kronos 3 (58)/2021Allan Bloom
Kronos 2 (57)/2021Neoplatonizm
Kronos 1 (56)/2021John Stuart Mill
2020
Kronos 4 (55)/2020Lukrecjusz
Kronos 3 (54)/2020Luter
Kronos 2 (53)/2020Ikonologia
Kronos 1 (52)/2020Nietzsche / Rilke
2019
Kronos 4 (51)/2019Radykalne ubóstwo
Kronos 3 (50)/2019Florenski
Kronos 2 (49)/2019Polityczna historia religii
Kronos 1 (48)/2019Pesymizm i postęp
2018
Kronos 4 (47)/2018Sztuka pod dyktaturą
Kronos 3 (46)/2018Arystoteles w kontuszu
Kronos 2 (45)/2018Schelling
Kronos 1 (44)/2018Goethe / Hölderlin / Roth
2017
Kronos 4 (43)/2017Bożyca Trentowskiego
KRONOS 3 (42)/2017KOŚCIUSZKO - BOHATER FILOZOFICZNY
KRONOS 2 (41)/2017ROSYJSKA OTCHŁAŃ 1917
KRONOS 1 (40)/2017WHITEHEAD
2016
KRONOS 4 (39)/2016TEOEKONOMIKA
Kronos 3 (38)/2016KONIEC UNIWERSYTETU
Kronos 2 (37)/2016CIEMNOŚĆ ISTNIENIA
Kronos 1 (36)/2016AUTORYTET
2015
Kronos 4 (35)/2015CHAOSMOZA
Kronos 3 (34)/2015ODBUDOWA NOWOCZESNOŚCI
Kronos 2 (33)/2015BOLTANSKI / MEILLASSOUX
Kronos 1 (32)/2015ŚWIĘTA WOJNA
2014
Kronos 4 (31)/2014HEGEL NEOKOLONIALIZM BIOPOLITYKA
Kronos 3 (30)/2014TECHNIKA I TOTALITARYZM
Kronos 2 (29)/2014MESJANIZM
Kronos 1 (28)/2014DOSTOJEWSKI
2013
Kronos 4 (27)/2013FINIS CHRISTIANISMI
Kronos 3 (26)/2013GOGOL / ROZANOW
Kronos 2 (25)/2013BLUMENBERG
Kronos 1 (24)/2013KABAŁA
2012
Kronos 4 (23)/2012TEOLOGIA NIEMIECKA
Kronos 3 (22)/2012ADORNO
Kronos 2 (21)/2012ATENY I JEROZOLIMA
Kronos 1 (20)/2012HIPERCHAOS
2011
Kronos 4 (19)/2011ORFEUSZ / HÖLDERLIN
Kronos 3 (18)/2011KSIĄŻĘ
Kronos 2 (17)/2011MIESZCZANIN TRAGICZNY
Kronos 1 (16)/2011NIHILIM
2010
Kronos 4 (15)/2010REWOLUCJA I REALIZM
Kronos 3 (14)/2010MONTAŻ CZŁOWIEKA
Kronos 2 (13)/2010POLITYKA JAHWE
Kronos 1 (12)/2010MÓZG I FETYSZE
2009
Kronos 4 (11)/2009MIT I PRZEMOC
Kronos 3 (10)/2009SŁOWIAŃSKA ESCHATOLOGIA
Kronos 1-2 (9)/2009POWRÓT SCHELLINGA
2008
Kronos 4 (8)/2008ANTYNOMIE POSTĘPU
Kronos 3 (7)/2008DLACZEGO SZEKSPIR, PO CO SCHMITT?
Kronos 2 (6)/2008NOWE ATENY
Kronos 1 (5)/2008CHCEMY MOCNYCH DYSKURSÓW!
2007
Kronos 4/2007CZY ŻYJEMY W CZASACH ANTYCHRYSTA?
Kronos 3/2007JAMES HILLMAN
Kronos 2/2007LACAN / FREUD
Kronos 1/2007MICKIEWICZ HEIDEGGER