Numery

Kronos70
3/2024
FAUST
projekt okładki:
Jan Bułhak

Człowiek, gdy działa, tworzy zazwyczaj nie to, co chce. Powodowany namiętnościami, puszcza je wolno, licząc po trochu na ich spontaniczną samoorganizację. Goethe uznawał namiętności ludzkie za siły przyrody, które biorą się nie wiadomo skąd. Uwolnione do samodzielnego działania – niszczą. Dopiero w namiętnościach i poprzez nie widać wpływ natury na świat ducha: wielka myśl domaga się zawsze ucieleśnienia, cielesnej obecności. Kant przesuwał namiętności w kierunku ascezy, przeciwnie Goethe. Poeta przydaje im godności, skoro kierują człowieka ku jego przeznaczeniu, ku największym celom rodzaju ludzkiego.







Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

2024
Kronos 3 (70)/2024FAUST
Kronos 2 (69)/2024PSYCHONAUTYKA
Kronos 1 (68)/2024WYTCHNIENIE ŚWIĘTYCH
2023
Kronos 4 (67)/2023LIBELT
Kronos 3 (66)/2023DEMODOK
Kronos 2 (65)/2023REWOLUCJA
Kronos 1 (64)/2023RYMKIEWICZ
2022
Kronos 4 (63)/2022LEKCJA ŁACINY
Kronos 3 (62)/2022LEWICA HEGLOWSKA
Kronos 2 (61)/2022FILOZOFIA TANTRYZMU
Kronos 1 (60)/2022PŁATONOW
2021
Kronos 4 (59)/2021HINDUSI
Kronos 3 (58)/2021Allan Bloom
Kronos 2 (57)/2021Neoplatonizm
Kronos 1 (56)/2021John Stuart Mill
2020
Kronos 4 (55)/2020Lukrecjusz
Kronos 3 (54)/2020Luter
Kronos 2 (53)/2020Ikonologia
Kronos 1 (52)/2020Nietzsche / Rilke
2019
Kronos 4 (51)/2019Radykalne ubóstwo
Kronos 3 (50)/2019Florenski
Kronos 2 (49)/2019Polityczna historia religii
Kronos 1 (48)/2019Pesymizm i postęp
2018
Kronos 4 (47)/2018Sztuka pod dyktaturą
Kronos 3 (46)/2018Arystoteles w kontuszu
Kronos 2 (45)/2018Schelling
Kronos 1 (44)/2018Goethe / Hölderlin / Roth
2017
Kronos 4 (43)/2017Bożyca Trentowskiego
KRONOS 3 (42)/2017KOŚCIUSZKO - BOHATER FILOZOFICZNY
KRONOS 2 (41)/2017ROSYJSKA OTCHŁAŃ 1917
KRONOS 1 (40)/2017WHITEHEAD
2016
KRONOS 4 (39)/2016TEOEKONOMIKA
Kronos 3 (38)/2016KONIEC UNIWERSYTETU
Kronos 2 (37)/2016CIEMNOŚĆ ISTNIENIA
Kronos 1 (36)/2016AUTORYTET
2015
Kronos 4 (35)/2015CHAOSMOZA
Kronos 3 (34)/2015ODBUDOWA NOWOCZESNOŚCI
Kronos 2 (33)/2015BOLTANSKI / MEILLASSOUX
Kronos 1 (32)/2015ŚWIĘTA WOJNA
2014
Kronos 4 (31)/2014HEGEL NEOKOLONIALIZM BIOPOLITYKA
Kronos 3 (30)/2014TECHNIKA I TOTALITARYZM
Kronos 2 (29)/2014MESJANIZM
Kronos 1 (28)/2014DOSTOJEWSKI
2013
Kronos 4 (27)/2013FINIS CHRISTIANISMI
Kronos 3 (26)/2013GOGOL / ROZANOW
Kronos 2 (25)/2013BLUMENBERG
Kronos 1 (24)/2013KABAŁA
2012
Kronos 4 (23)/2012TEOLOGIA NIEMIECKA
Kronos 3 (22)/2012ADORNO
Kronos 2 (21)/2012ATENY I JEROZOLIMA
Kronos 1 (20)/2012HIPERCHAOS
2011
Kronos 4 (19)/2011ORFEUSZ / HÖLDERLIN
Kronos 3 (18)/2011KSIĄŻĘ
Kronos 2 (17)/2011MIESZCZANIN TRAGICZNY
Kronos 1 (16)/2011NIHILIM
2010
Kronos 4 (15)/2010REWOLUCJA I REALIZM
Kronos 3 (14)/2010MONTAŻ CZŁOWIEKA
Kronos 2 (13)/2010POLITYKA JAHWE
Kronos 1 (12)/2010MÓZG I FETYSZE
2009
Kronos 4 (11)/2009MIT I PRZEMOC
Kronos 3 (10)/2009SŁOWIAŃSKA ESCHATOLOGIA
Kronos 1-2 (9)/2009POWRÓT SCHELLINGA
2008
Kronos 4 (8)/2008ANTYNOMIE POSTĘPU
Kronos 3 (7)/2008DLACZEGO SZEKSPIR, PO CO SCHMITT?
Kronos 2 (6)/2008NOWE ATENY
Kronos 1 (5)/2008CHCEMY MOCNYCH DYSKURSÓW!
2007
Kronos 4/2007CZY ŻYJEMY W CZASACH ANTYCHRYSTA?
Kronos 3/2007JAMES HILLMAN
Kronos 2/2007LACAN / FREUD
Kronos 1/2007MICKIEWICZ HEIDEGGER