Numery

Kronos48
1/2019
Pesymizm i postęp
projekt okładki:
Alfred Kubin / Jacek Malik

Gdy włada nami ślepa wola, której można wymknąć się jedynie przez autoredukcję osobowego istnienia – możliwy jest jeszcze postęp? Jakikolwiek postęp: technologiczny albo moralny. Tylko głupiec i człowiek bez serca lekceważyłby dobrodziejstwa postępu. Insulina, ibuprom, pływalnie, ciepłe śniadania, telefony komórkowe, samoloty – podobnych udogodnień ta nasza przyszła Atlantyda zna przecież tysiące. Czego chcieć więcej? Postęp musi być zatem bezgraniczny – gdyby go nie było, świat straciłby sens, a ludzie nadzieję. Oczywiście, na drodze ku lepszemu jutru mogą pojawić się przeszkody – „ciałami ludzi podpalony wiek” – ale samego procesu nie da się już wyhamować. A jednak w świecie Schopenhauera postęp nie jest możliwy. Ideologowie postępu – jego adoratorzy i inżynierowie – są na sam koniec – wcale nie wiedząc o tym – posłańcami nierozumnego, podjednostkowego chcenia. Owszem, postęp potrafi wstrząsnąć właściwie każdym.
Wolny namysł nad światem przegrywa z jego pragmatyczną, utylitarną organizacją. Nowe technologie powoli stają się naszą drugą naturą, naszą „sztuczną inteligencją”. Ulegamy im, zmieniając się nieodwracalnie, bez żadnego kierunku i sensu. Pisał o tym dwieście lat temu zawodowy pesymista niemiecki, jednocześnie największy wizjoner w dziejach filozofii – Artur Schopenhauer. W bieżącym numerze „Kronosa” przypominamy wykłady, jakie wygłaszał o filozofii Schopenhauera – konfrontując ją z myślą Nietzschego – Georg Simmel. Staramy się także uchwycić moment raptownego przyspieszenia, które stało się udziałem cywilizacji współczesnej. Prawdopodobnie wydarzyło się ono w chwili, gdy człowiek po czterech tysiącach lat przesiadł się z konia na pociąg. Piszą o tym w poruszających rozdziałach Wolfgang Schivelbusch i Reinhard Koselleck. Również od nich dowiedziałem się tego, czego wolałbym nie wiedzieć.

2019
Kronos 1 (48)/2019Pesymizm i postęp
2018
Kronos 4 (47)/2018Sztuka pod dyktaturą
Kronos 3 (46)/2018Arystoteles w kontuszu
Kronos 2 (45)/2018Schelling
Kronos 1 (44)/2018Goethe / Hölderlin / Roth
2017
Kronos 4 (43)/2017Bożyca Trentowskiego
KRONOS 3 (42)/2017KOŚCIUSZKO - BOHATER FILOZOFICZNY
KRONOS 2 (41)/2017ROSYJSKA OTCHŁAŃ 1917
KRONOS 1 (40)/2017WHITEHEAD
2016
KRONOS 4 (39)/2016TEOEKONOMIKA
Kronos 3 (38)/2016KONIEC UNIWERSYTETU
Kronos 2 (37)/2016CIEMNOŚĆ ISTNIENIA
Kronos 1 (36)/2016AUTORYTET
2015
Kronos 4 (35)/2015CHAOSMOZA
Kronos 3 (34)/2015ODBUDOWA NOWOCZESNOŚCI
Kronos 2 (33)/2015BOLTANSKI / MEILLASSOUX
Kronos 1 (32)/2015ŚWIĘTA WOJNA
2014
Kronos 4 (31)/2014HEGEL NEOKOLONIALIZM BIOPOLITYKA
Kronos 3 (30)/2014TECHNIKA I TOTALITARYZM
Kronos 2 (29)/2014MESJANIZM
Kronos 1 (28)/2014DOSTOJEWSKI
2013
Kronos 4 (27)/2013FINIS CHRISTIANISMI
Kronos 3 (26)/2013GOGOL / ROZANOW
Kronos 2 (25)/2013BLUMENBERG
Kronos 1 (24)/2013KABAŁA
2012
Kronos 4 (23)/2012TEOLOGIA NIEMIECKA
Kronos 3 (22)/2012ADORNO
Kronos 2 (21)/2012ATENY I JEROZOLIMA
Kronos 1 (20)/2012HIPERCHAOS
2011
Kronos 4 (19)/2011ORFEUSZ / HÖLDERLIN
Kronos 3 (18)/2011KSIĄŻĘ
Kronos 2 (17)/2011MIESZCZANIN TRAGICZNY
Kronos 1 (16)/2011NIHILIM
2010
Kronos 4 (15)/2010REWOLUCJA I REALIZM
Kronos 3 (14)/2010MONTAŻ CZŁOWIEKA
Kronos 2 (13)/2010POLITYKA JAHWE
Kronos 1 (12)/2010MÓZG I FETYSZE
2009
Kronos 4 (11)/2009MIT I PRZEMOC
Kronos 3 (10)/2009SŁOWIAŃSKA ESCHATOLOGIA
Kronos 1-2 (9)/2009POWRÓT SCHELLINGA
2008
Kronos 4 (8)/2008ANTYNOMIE POSTĘPU
Kronos 3 (7)/2008DLACZEGO SZEKSPIR, PO CO SCHMITT?
Kronos 2 (6)/2008NOWE ATENY
Kronos 1 (5)/2008CHCEMY MOCNYCH DYSKURSÓW!
2007
Kronos 4/2007CZY ŻYJEMY W CZASACH ANTYCHRYSTA?
Kronos 3/2007JAMES HILLMAN
Kronos 2/2007LACAN / FREUD
Kronos 1/2007MICKIEWICZ HEIDEGGER