Numery

Kronos41
2/2017
ROSYJSKA OTCHŁAŃ 1917
projekt okładki:
Tomasz Bardamu

W latach poprzedzających Wielką Wojnę doszło w Rosji do konfliktu dwóch środowisk filozoficznych. Okcydentaliści związani z pismem „Logos” przekonywali, że dostarczają narzędzi koniecznych do odnowy filozofii narodowej i oczyszczenia jej z religijnych anachronizmów. Zarzucali tradycyjnej myśli rosyjskiej brak naukowości, nieodporność na wpływ doktryny prawosławnej, nieoryginalność, prowincjonalizm. „Pragnąc być filozofami – pisali – powinniśmy przede wszystkim być okcydentalistami. Musimy uznać, że jakkolwiek znaczące i interesujące byłyby poszczególne zjawiska w rosyjskiej filozofii naukowej, filozofia, która w dawnych czasach była grecka, obecnie jest przede wszystkim niemiecka” (przeł. M. Bohun). Władimir Ern, któremu oddajemy głos w „Prezentacjach”, nie chciał przystać na rozwiązanie proponowane przez redakcję „Logosu”. Kryzys kultury europejskiej, z jakim mamy do czynienia (mowa o pierwszej dekadzie XX stulecia), jest kryzysem samego rozumu pojętego jako Verstand, a więc bardziej jako pragmatyczny rozsądek niż jako Logos, którego rzekomo bronią okcydentaliści. Logos pojmowany jako Słowo to Rozum pojednany z naturą i Bogiem. Stanowi on rzeczywiste przezwyciężenie niszczącego w skutkach rozdwojenia na podmiot i przedmiot poznania, charakterystycznego dla epistemologii Kanta. O powrót do tak określonego Rozumu, strzegącego wartości Osoby, warto się strzelać, powiada Ern. Nie stanowienie podmiotowej autonomii moralnej, tylko zestrojenie ludzkiej duszy z duszą wszechświata może przynieść człowiekowi wolność, której on nie odrzuci ani też nie zechce poprawiać w imię wolności innej, prawdziwszej.

2017
KRONOS 2 (41)/2017ROSYJSKA OTCHŁAŃ 1917
KRONOS 1 (40)/2017WHITEHEAD
2016
KRONOS 4 (39)/2016TEOEKONOMIKA
Kronos 3 (38)/2016KONIEC UNIWERSYTETU
Kronos 2 (37)/2016CIEMNOŚĆ ISTNIENIA
Kronos 1 (36)/2016AUTORYTET
2015
Kronos 4 (35)/2015CHAOSMOZA
Kronos 3 (34)/2015ODBUDOWA NOWOCZESNOŚCI
Kronos 2 (33)/2015BOLTANSKI / MEILLASSOUX
Kronos 1 (32)/2015ŚWIĘTA WOJNA
2014
Kronos 4 (31)/2014HEGEL NEOKOLONIALIZM BIOPOLITYKA
Kronos 3 (30)/2014TECHNIKA I TOTALITARYZM
Kronos 2 (29)/2014MESJANIZM
Kronos 1 (28)/2014DOSTOJEWSKI
2013
Kronos 4 (27)/2013FINIS CHRISTIANISMI
Kronos 3 (26)/2013GOGOL / ROZANOW
Kronos 2 (25)/2013BLUMENBERG
Kronos 1 (24)/2013KABAŁA
2012
Kronos 4 (23)/2012TEOLOGIA NIEMIECKA
Kronos 3 (22)/2012ADORNO
Kronos 2 (21)/2012ATENY I JEROZOLIMA
Kronos 1 (20)/2012HIPERCHAOS
2011
Kronos 4 (19)/2011ORFEUSZ / HÖLDERLIN
Kronos 3 (18)/2011KSIĄŻĘ
Kronos 2 (17)/2011MIESZCZANIN TRAGICZNY
Kronos 1 (16)/2011NIHILIM
2010
Kronos 4 (15)/2010REWOLUCJA I REALIZM
Kronos 3 (14)/2010MONTAŻ CZŁOWIEKA
Kronos 2 (13)/2010POLITYKA JAHWE
Kronos 1 (12)/2010MÓZG I FETYSZE
2009
Kronos 3 (10)/2009SŁOWIAŃSKA ESCHATOLOGIA
Kronos 4 (11)/2009MIT I PRZEMOC
Kronos 1-2 (9)/2009POWRÓT SCHELLINGA
2008
Kronos 4 (8)/2008ANTYNOMIE POSTĘPU
Kronos 3 (7)/2008DLACZEGO SZEKSPIR, PO CO SCHMITT?
Kronos 2 (6)/2008NOWE ATENY
Kronos 1 (5)/2008CHCEMY MOCNYCH DYSKURSÓW!
2007
Kronos 4/2007CZY ŻYJEMY W CZASACH ANTYCHRYSTA?
Kronos 3/2007JAMES HILLMAN
Kronos 2/2007LACAN / FREUD
Kronos 1/2007MICKIEWICZ HEIDEGGER