English

    KRONOS 4 (43)/2017

    Kronos43
    4/2017
    Bożyca Trentowskiego
    projekt okładki:
    Alfons Mucha / Janusz Barecki
    PREZENTACJE
    Emilia Lipiec, Bożyca Bronisława Trentowskiego: dzieło w trybach czasu
    Bronisław Trentowski, Bożyca, lub teozofia
    Czem teozofia
    Jako się ma teozofia do filozofii w ogóle
    Jako się ma teozofia do filozofii religii
    Jako się ma teozofia do teologii
    Wiara słowiańska lub etyka piastująca wszechświat. Rzecz wstępna
    Jasła wiary słowiańskiej. Bóg jedyny, trójca i słowo przedwieczne
    Kosmogonia słowiańska. Bogi Białe
    Stanisław Pieróg, Mistyka i gnoza w myśli filozoficznej polskiego romantyzmu (Mickiewicz, Trentowski i Libelt)

    ESEJE
    Dawid Rogacz, Recepcja historiozofii Augusta Cieszkowskiego w Chińskiej Republice Ludowej
    Luo Bozhong, Historiozofia Cieszkowskiego a komunistyczna filozofia historii Marksa: nowe ujęcie
    Krystian Pawlaczyk, Koncepcja narodu historycznego u Hegla i Cieszkowskiego
    Antoni Szwed, Rozum i wiara u Johna Locke’a na historycznym tle siedemnastowiecznej Anglii
    Bronisław Świderski, Wiara jest buntem: Luter i Kierkegaard
    Andrzej Słowikowski, Mowy budujące Kierkegaarda – pominięta perspektywa badawcza
    Tadeusz Zatorski, „...na jakiś czas stać się obłudnikiem”. „Nawrócenie” Winckelmanna

    ANTYKWARIAT
    Daria Chibner, Maria Janion powielona – wokół Niesamowitej Słowiańszczyzny

    RECENZJE I POLEMIKI
    Agnieszka Nogal, Walka światów
    Paweł Rzewuski, Co ma Jason Bourne do Polski?
    Ivan Dimitrijević, Czas anomii
    Paweł Rzewuski, Jan Paweł II jako polski mesjanista
    Paweł Rojek, Mesjanizm i nowoczesność. Odpowiedź Janowi Skoczyńskiemu